Share |

United Cruiser Poland

OPIS FIRMY

Cruiser - zbyt często określany mianem ‘’Beach Bike’’ lub ‘’Custom Bike‘’. Karykaturalnie przedstawiany przez środowiska surferów i rowerzystów, którzy podtrzymywali jego mit, cruiser, czego by o nim nie mówić, przetrwał wszystkie epoki w historii kolarstwa i niezaprzeczalnie przyczynił się do powstania poszczególnych typów rowerów. Jest oczywistym dowodem na to, że obiecująca przyszłość to ta, która posiada solidne fundamenty przeszłości...

Historia cruisera zaczyna się w Stanach Zjednoczonych w okresie międzywojennym.
Przypomnijmy, że jest to okres, gdy osłabiona po pierwszej wojnie światowej Europa próbuje poddźwignąć swoją gospodarkę, a Ameryka cieszy się dominującą pozycją na rynku światowym.

W Stanach Zjednoczonych trwa okres intensywnego rozwoju ekonomicznego. Wraz ze wzrostem gospodarczym, dolar szybko zyskuje na wartości i staje się stabilną walutą, a liberalizm króluje jako przewodni nurt we wszystkich dziedzinach życia. To okres rozwoju nowych technologii przemysłowych, których symbolem w przemyśle samochodowym jest kultowy Ford T, a w architekturze słynny Empire State Building (1930). Wraz z nimi pojęcie tzw. ‘’amerykańskiego stylu życi’’ nabiera prawdziwego znaczenia.

Kryzys gospodarczy z 1929 roku, choć brutalny, w ostatecznym rozrachunku doprowadza do powszechnego podziału bogactwa i umożliwia każdemu z obywateli przeżycie i realizację własnego marzenia sennego tzw. ‘’American Dream‘’. Pojęcie to zostaje użyte po raz pierwszy przez James’a Truslow Adams w książce ‘’The Epic of America’’ w 1931 roku. Wyraża ono ideały równości i wolności oraz pełnej demokracji w życiu społecznym.

Zachwyt życiem miejskim przyczynia się do migracji ludności do miast. Samochody, autobusy, pociągi stają się wektorami sukcesu i oznaczają nadzieję, ich zadaniem jest dotarcie do celu.

W przeciwieństwie do kondycji starej Europy, imponująca amerykańska produkcja przemysłowa tryska zdrowiem. Stanowi ona wierne odbicie kraju: stal i chrom są wszechobecne, ropa płynie szerokimi strumieniami. Wszystko jest ogromne, bezkresne, niezmierzalne.

Około roku 1930 pojawiają się pierwsze rowery Balloon Bike, mocno inspirowane przemysłem samochodowym i lotniczym.

W 1929 roku, firma Shelby Cycle Co. (Ohio) wprowadza na rynek model o nazwie Lindy na cześć pilota Charles’a Lindbergh, który dwa lata wcześniej przelatuje bez międzylądowań nad Atlantykiem z Paryża do Nowego Yorku na pokładzie samolotu Spirit of St Louis.

W 1933 roku, pod wyrażnym wpływem produkcji Harley Davidson, firma Schwinn & Co. wprowadza na rynek motorower oraz tzw. Auto-rower, a następnie aerocykl, który jest ukłonem w stronę przemysłu lotniczego. W 1934 roku Columbia Manufacturing Co. (Westfield, Massachsetts) odpowiada produkcją modeli Elgin Blackhawk oraz Elgin BlueBird (1936).
     
Wreszcie, w roku 1941 firma Cleveland Welding Co. (Cleveland, Oklahoma) godzi wszystkich producentów prezentując pierwszy RoadMaster, do którego wkrótce dołącza rower Dayton Champion wyprodukowany przez Huffman Manufacturing Co. (Dayton, Ohio).

Tak oto Balloon Bike wprowadza się na stałe do amerykańskiej rodziny, gdzie zajmuje królewską pozycję, na równi z samochodem, oferując elegancką alternatywę na rodzinną przejażdżkę do miasta czy dojazd do biura.

 Wybucha druga wojna światowa. Udział Stanów Zjednoczonych w wojnie pociąga za sobą bezprecedensową mobilizację przemysłu amerykańskiego, dzięki któremu po zakończeniu konfliktu Ameryka nabiera nowego wymiaru międzynarodowego.

Przez kolejne lata cała Europa próbuje naśladować amerykański styl życia i jak ona żyć w rytmie rock and roll’a: amerykańskie kino, guma do żucia, Coca-Cola, papierosy Lucky Strike, zapalniczka Zippo, trampki Converse i gitara Fender stają się uniwersalnym symbolem nowej kultury!


W tym samym czasie marka Schwinn umacnia swoją pozycję w branży rowerowej i staje sie prawdziwym gigantem branży. Cruiser natomiast przechodzi różne przeobrażenia, staje się praktyczny (model Cycletruck) albo elegancki (modele Huffy i Dial-a-ride), a nawet wraz z modelem Bowden Spacelander nawiązuje do modnej estetyki futurystycznej!

  
Lata 60-te to początek ery samochodów Hot Rod, muzyki Surf Music, która bierze górę nad Rockabilly Boogie oraz pokolenia beatników, którzy odrzucają wartości purytańskie.

Nad brzegiem słonych jezior, na kalifornijskich pustkowiach, gdzie nowe pokolenie pasjonatów szybkości ściga się na motocyklach i samochodach z odzysku, przerobionych Hot Rodach, prawdziwych ‘’parzących tłokach’’ ogołoconych z wszelkich możliwych części w celu osiągnięcia niewyobrażalnej prędkości, rodzi się nowy nurt kulturowy tzw. Kustom Kulture. Inwencja i wszechmocna wyobraźnia stają się naczelną wartością nowej kultury. Najbardziej utalentowanymi artystami pokolenia są Ed Roth i George Barris :

" Wszystko to, co mówiliśmy i robiliśmy, niezależnie od tego, czy było to przerabianie Hot Roda czy jazda na motorze, surf czy nawet muzyka, wszystko, co miało związek ze sceną kultury beatowej , nawet poezja, według władz było anty-produktywne. To właśnie z tej anty-produktywności narodziła się kontrkultura - dzięki ludziom, którzy robili rzeczy kontrproduktywne, nie licząc się z opinią innych. Kochali to, co robili. Ta sztuka powstała tak na prawdę z miłości. "

Rok 1960 to również rok wypuszczenia na rynek roweru dla dzieci : StingRay marki Schwinn.

O sylwetce i ogólnych parametrach klasycznych cruiser’ów, ten dziecięcy rowerek z 20-sto calowymi kołami, rozpoczyna dekadę największych zmian w historii roweru Północnej Ameryki: już od 1968 roku, w czasie kiedy wojna w Wietnamie osiąga swoje apogeum, kalifornijskie dzieciaki zaczynają przerabiać swoje rowery, pozbawiając ich zbędnych akcesoriów, i testują nowe pojazdy ścigając się na wyboistych terenach przedmieść Los Angeles. W ten oto sposób, naśladując na swoich StingRay’ach marki Schwinn motorowe wyczyny Steve’a McQueen’a z filmu ‘’Wielkia ucieczka ‘’ wymyślają w 1969 roku pedał krosowy.


Kilka lat później sport definitywnie rezygnuje z cruiser’a. Staje się to wtedy, kiedy paru młodych rowerzystów, spragnionych mocnych wrażeń, urządza wyścigi zjeżdżając z kalifornijskich (jakże by inaczej...) pagórków. Zjeżdżają trzymając kurczowo kierownice przerobionych przez siebie, prostych, doprowadzonych do ich najczystszej formy, cruiser’ów. To prototypy pierwszego roweru górskiego. Wśród szalonych rowerzystów obecni są Gary Fisher i Ray Flores uznawani za oficjalnych wynalazców Mountain Bike. Zaczyna się rok 1977.

W latach 80-tych cruiser jest popularny jedynie w ścisłym kręgu surferów i lubiany przez nielicznych twórców ruchu Kustom Kulture...

1969 rok : człowiek stawia pierwszy krok na księżycu, a mali kalifornijczycy, z głową w chmurach, ale twardo stąpający po ziemi, świętują powstanie BMX w Palms Park w West Los Angeles! (Historia roweru BMX została pokazana w ciekawym filmie dokumentalnym zatytułowanym ‘’Joe Kid na StingRay’u’’, który ukazał się na DVD w 2006 roku) 

Rozpoczynają się 3 dekady zdominowane przez rower górski VTT, który przyjmuje różne formy np. Cross-Country, Free Ride czy też Dirt. Używany jest on głównie w sporcie, ale sprawdza się też jako rower miejski VTC, czy też po prostu jako rower na przejażdzki. Producenci oferują szeroką gamę rowerów górskich, o różnych formach i zróżnicowanych cenach. Często decyzja o zakupie roweru VTT podejmowana jest ze względu na jego parametry techniczne, niestety ze szkodą dla konfortu jazdy i łatwości w użytkowaniu.

Kiedy niektóre z uznanych dotychczas marek rowerowych, takich jak np. Columbia, nie potrafią przystosować się do wymagań nowego rynku, gigant branży, marka Schwinn, za namową doradców finansowych i z braku lepszych perspektyw, zwiększa produkcję rowerów i wprowadza je do nielubianych przez młode, sportowe, kreatywne i na czasie marki supermarketów.

W trosce o konkurencyjną cenę, wielcy branży rowerowej zaczynają delokalizację działalności produkcyjnej do krajów, w których tania siła robocza pozwala na utrzymanie niskich kosztów produkcji przy utrzymaniu estetyki produktu. Tendencja ta doprowadza niestety do przekazania kompetencji na kontynent azjatycki i w konsekwencji do standaryzacji produkcji: wspólne ramy, komponenty, opony. Jedynie ceny, grafika i marketing różnicują poszczególne marki i modele.

 W 1985 roku w kinach pojawa sie film, który wprowadza optymistyczny element w historii cruiser’a. Mowa o filmie ‘’Wielka Przygoda Pana Pee Wee’’, który opowiada historię pewnego ekscentrycznego mężczyzny-dziecka, w wąskim, szarym kostiumie , z wielką czerwoną muchą przy kołnierzyku i z wyrazem beztroski na twarzy! Postać Hermana Pee-Wee została wymyślona przez Paul’a Raubens’a, on też wciela się w postać na ekranie.

Parę lat wstecz, na planie filmowym studia Warner Bros., Paul Reubens obserwuje pracowników wytwórni filmowej, którzy korzystają często z rowerów typu cruiser. Na własną prośbę, otrzymuje od studia stary, ale całkowicie odnowiony rower marki Schwinn z lat 40-tych. Zainspirowany rowerem, Reubens przerywa pisanie scenariusza, nad którym pracuje i zaczyna pisać zupełnie inny skrypt, w którym opowiada historię zakochanego w swoim rowerze mężczyzny. Opisuje też rozpacz, którą przeżywa bohater Pee Wee po kradzieży oraz jego walkę o odzyskanie roweru. Hartman, Reubens oraz Michael Varhol pracują wspólnie nad scenariuszem filmu, reżyserię powierzają Tim’owi Burton’owi. Premiera odbywa się w 1985 roku.

Wreszcie, w 1995 roku, po dwudziestu latach błyskawicznego rozwoju i dominacji roweru górskiego VTT oraz roweru BMX, Ameryka odkrywa z radością na nowo nonszalancką przyjemność jazdy na rowerach określanych jako Classic Bike oraz Beach Cruiser. Odkrycie to jest możłiwe dzięki młodej marce stworzonej przez dwóch utalentowanych wspólników : Jeano Erforth i Benno Baenziger. Zakładają oni firmę Electra Bicycle Company głęboko przekonani o tym, że cruiser urzeknie naiwną duszę tych rowerzystów, którzy nigdy nie poddali się modzie roweru sportowego.

Razem z nimi, w ciągu dziesięciu lat, powraca prawdziwy idea cruisera...

Po roku 2000, ex-pionierzy roweru sportowego z lat 90-tych zajmują na nowo pozycję gigantów branżowych. Wszystkie marki ruszają na podbój nowej technologii i obiecują w każdym z pojawiających się corocznie katalogów nowe rozwiązania, które mają za zadanie ocalić planetę od zalewu taniej produkcji, sprzedawanej za cenę złota w krajach zachodnich i charakteryzującej się świetnym marketingiem, pełnym utartych pro-ekologicznych opinii.

Jednakże od roku 2005 nie sposób nie zauważyć, w metropoliach całego świata, rosnącej popularności cruisera. Jeszcze wczoraj wytykany palcami za wagę lub zbytnią ekstrawagancję, teraz powoli odzyskuje dawną pozycję rodzinnego roweru miejskiego, praktycznego i niespotykanie eleganckiego. Tym razem jednak jest to, dzięki internetowi, tendencja światowa. Paryż, Londyn, Moskwa, Tel Aviv czy też Tokyo z radością odkrywają tę niesamowitą przyjemność z jazdy.


United Cruiser pragnie dopisać do tej historii nowy rozdział. Dzięki zastosowaniu materiałów szlachetnych i trwałych przy produkcji każdego z komponentów, udało się nam stworzyć rower zaawansowany technologicznie. Podstawowym materiałem użytym do produkcji jest aluminium, stosowane również do produkcji śrub montujących, co jest światowym ewenementem.

Ponadto 90% konstrukcji, w tym rama i widelec, jest całkowitym dziełem Unites Cruiser. To zmaterializowanie owoców naszej wyobrażni!

Za najważniejsze cechy roweru przyjęlismy wytrzymałość i komfort jazdy, dlatego też szczegoólnie wnikliwie pracowaliśmy nad podstawowymi zagadnieniami geometrii, skupiając się na przeniesieniu masy ku dołowi. Dzięki temu stworzyliśmy rower o niezwykłej reaktywności, który deklasują pod każdym względem najlepsze dotychczasowe dzieła przemysłu rowerowego w grupie rowerów miejskich oraz VTC.

Pragniemy podzielić się z Tobą naszym zamiłowaniem do piękna, łącząc z mocą i przekonaniem, szacunek dla cudownej Ameryki oraz francuską umiejętność tworzenia, natchnioną i i kreatywną, na wzór francuskiej sztuki krawieckiej.