Rozrywka

Share |
2010-11-26

Eksplozja barw i ekstrawagancji w filmach Pedro Almodovara

Świat wykreowany w filmach Pedro Almodovara zaskakuje swym nonszalanckim i odważnym podejściem do człowieka.

Przykuwa uwagę odbiorcy za sprawą nagromadzenia intensywnych i szalonych barw. I chociaż stroje filmowych bohaterów wydają się co najmniej dziwne i zbyt wymyślne, to warto przyjrzeć się im bliżej. Mogą bowiem wyleczyć nas z niepotrzebnych kompleksów i nauczyć większej odwagi i odrobiny szaleństwa w kwestii mody.



Najpopularniejszy obecnie hiszpański reżyser słynie z niekonwencjonalnego podejścia do życia, co znajduje odzwierciedlenie w jego niezwykłych, malarskich filmach. Almodovar uwielbia pokazywać skandaliczne i nieprzewidywalne zachowania człowieka. Używa w tym celu rozmaitych środków artystycznych; nagminnie miesza gatunki filmowe, inspiruje się kulturą masową, czy wreszcie przykłada ogromną wagę do koloru i wyzywających strojów. Z chęcią również epatuje swojego widza sporą dawką kiczu, który oczywiście jest świadomym zabiegiem reżysera idealnie pasującym do jego zwariowanego świata.


Filmy Almodovara zadziwiają pieczołowicie dopracowanymi detalami oraz odważnymi i nietuzinkowymi rozwiązaniami kolorystycznymi. Patrząc na obrazy hiszpańskiego twórcy, można odnieść wrażenie, że nie ma żadnych granic, a każdy dzień jest prawdziwym świętem i doskonałą okazją do manifestowania swego „ja” poprzez strój. I chociaż wielokrotnie ubrania filmowych bohaterów wydają się co najmniej dziwne i zbyt wymyślne, to warto przyjrzeć się im bliżej, bowiem almodovarowski sposób patrzenia na rzeczywistość może stać się dla nas wspaniałą inspiracją. Może wyleczyć nas z niepotrzebnych kompleksów i nauczyć większej odwagi i odrobiny szaleństwa w kwestii mody i podejścia do świata.


W filmie „Volver” królują dwa intensywne kolory: czerwień i jaskrawa zieleń. Zresztą ten pierwszy jest z całą pewnością jednym z ulubionych i najczęściej wykorzystywanym przez reżysera odcieniem. Tak jak w filmie „ Matador”, w którym ten charakterystyczny kolor był tożsamy z gorącym temperamentem i silnymi namiętnościami głównych bohaterów. Natomiast w „Volverze” odnajdujemy mnóstwo czerwonych elementów, jak samochód, zasłony, żyrandol, czy ubrania. Ciekawe, iż w kluczowym momencie filmu zarówno główna bohaterka Rajmunda, jak i jej córka mają na sobie czerwień. Rajmunda jest ubrana w czerwony, rozpinany sweterek, seksownie opinający jej kobiece kształty, a jej córka ma na sobie bluzkę w biało-czerwone paski. Czerwone barwy pojawiają się również w jednej z najlepszych scen filmu, kiedy to Penelope Cruz śpiewa dla zgromadzonych gości w swojej restauracji. Ma wówczas na sobie przypasowaną bluzkę w biało czerwoną kratkę z fioletowymi ściągaczami, do tego błękitna bluzka i krótka zwiewana, fioletowa spódniczka z drobnymi, niebieskimi kwiatuszkami. Aktorka prezentuje się znakomicie, chociaż trzeba przyznać, że tego typu połączenie należy do odważnych i eklektycznych. Ponadto nie każda kobieta mogłaby w nim wyglądać dobrze. Rajmunda otoczona jest gronem mężczyzn grających na gitarze i akompaniujących bohaterce. Wszyscy oni mają na sobie kolorowe, kwieciste koszule. A wszystko to na tle restauracji utrzymanej w jaskrawych barwach, gdzie nawet na lustrach widnieją pomarańczowe kwiatki. Użycie tylu kolorów i wzorów w jednej scenie powoduje, że z filmu tryska radość życia i mimo iż piosenka wykonywana przez Penelopę nie należy do najweselszych, to jednak z obrazu Almodovara bije optymizm i wiara w człowieka. Główna bohaterka filmu nosi prawie wyłącznie kolorowe ubrania: jaskrawe zielenie, fiolety, wspomniane czerwienie czy materiały ozdobione licznymi motywami kwiatowymi. Pozostałe aktorki z chęcią prezentują się w eklektycznych zestawach, na pierwszy rzut oka do siebie niepasujących, czy też z dumą prezentują duże dekolty. Z powodzeniem łączą koronkowe zielone materiały z wyciętymi deseniami kwiatowymi i spódnicą w liczne kwiaty czy dodatkami o tym samym motywie. Prawdziwa hiszpańska odwaga i kobiecość.

 


W najnowszym filmie Almodovara zatytułowanym „Przerwane objęcia” mamy do czynienia niemalże z apologią kobiecości i ekstrawagancji. Główna bohaterka, grana również przez wspaniałą Penelope Cruz, zaprezentowała wiele rozmaitych wcieleń. I tak widzimy ją w klasycznym kostiumie w ognisto czerwonym kolorze, czerwonych szpilkach i złotych kolczykach, następnie ma na sobie seksowną sukienkę i białą, platynową perukę. Aktorka zachwyca także wieczorowymi kreacjami. Zwłaszcza czarną suknią z dużym dekoltem obszytą licznymi, złotymi łańcuchami, które tworzą fantazyjny wzór


i schodzą się na środku sukni. Ramiączka są zrobione z tych samych złotych łańcuchów. Do tego pokaźny złoty naszyjnik i duże okrągłe, złote kolczyki. Istny przepych. W tym samym filmie Penelope nosi także proste sukienki z geometrycznymi wzorami w stylu lat sześćdziesiątych  czy też eleganckie mundurki z kwiatowymi broszkami. Zresztą wspomniane wcześniej motywy kwiatowe pojawiają się także w wystrojach wnętrz, zwłaszcza na kanapie czy fotelach. Na dodatek ulokowane są na niebieskim, jaskrawym tle ścian. Także i w tym obrazie widać bogactwo kolorów i kobiecej garderoby.


Jednak prawdziwe modowe szaleństwo Almodovar pokazał w swym starszym obrazie o wdzięcznym tytule „Kika”. Film ten był swego rodzaju kpiną z kultury masowej, odważnie pokazywał świat, w którym niemalże wszystkie wartości uległy zniszczeniu. Reżyser podszedł do tematu z ogromnym poczuciem humoru, co znalazło odzwierciedlenie w niezwykłych strojach bohaterów. Szczególną uwagę zwraca zwariowana dziennikarka, która za każdym razem zaskakuje widza swoimi wymyślnymi kostiumami. Podczas przedstawiania wiadomości ma na sobie gorset imitujący piersi otoczony czerwonymi porwanymi kawałkami materiału, natomiast przy jej głowie plączą się liczne długie kosmyki przywodzące na myśl kable. Innym razem jest ubrana w ciężki, czarny kostium, z dwoma białymi kulami na biuście oraz w hełm na głowie z umieszczoną na górze kamerą. W kolejnych scenach nosi czarny, obcisły, połyskujący kostium z dużym rozcięciem, a na głowie ma kok przypominający najeżoną palmę.


Na pierwszy rzut oka stylizacje te bawią widza, jednak jeśli przyjrzymy się współczesnym ikonom mody, takim chociażby jak Lady Gaga, zauważymy, że jej zestawy mocno inspirowane są niezwykle wymyślnymi postaciami, budowlami czy wzorami geometrycznymi. Pozostałe kobiety pojawiające się w filmie również przykuwają uwagę za sprawą kolorowych, wiele odsłaniających sukienek. Dominuje, jak zwykle u Almodovara, kolor czerwony. Pojawia się motyw kratki, kropek czy kwiatów. Kobiety u hiszpańskiego twórcy są różne, każda z nich jest charakterystyczna. Każda podkreśla swą osobowość za sprawą stroju. Podobnie zresztą czyni reżyser, ubarwiając świat swoich filmów. W „ Kice” występuje cała feeria barw. W domach bohaterów mnóstwo jest odważnych połączeń kolorystycznych. Niebieski miesza się z czerwonym i zielonym. Motyw kratki na fotelach czy zasłonach przeplata się z wzorami kwiatowymi na ścianach czy obrazach. Na każdym kroku spotkać można jaskrawe tonacje, które doskonale komponują się z wyrazistymi charakterami filmowych bohaterów.
Warto inspirować się barwnymi i zaskakującymi obrazami Pedro Almodovara, bo jest w nich prawdziwa pasja i chęć życia, której niestety często nam brakuje.

Tekst: Magdalena Kostecka
Foto: Gutek Film

EuroStyl